Joopa joo, taas on kaupunginhallitus ylittänyt itsensä.
Jyväskylässä on väännetty liikennesuunnitelmaa keskusta-alueelle. Tai ei oikeastaan Jyväskylässä vaan konsulltiyrityksessä ja suunnitelmaa on kommentoitu hallintoelimissä ja tehty ihan päätöksiäkin. Suunnitelma sinällään on hieno asia, koska se tuo Jyväskylän keskustan rakenteluun paljon kaivattua suunnitelmallisuutta. Lopetetaan siis katujen ees taas veivaaminen ja pyritään johdonmukaisesti hyvään lopputulokseen. Toivottavasti.
Suunnitelma on tehty hyvin paljon autojen ehdoilla. Suunnitelman ehkä näkyvin ja massiivisin osa on Mattilanniemen lähelle Ruusupuistoon, kaupungin sisääntuloväylään etelästä, suunniteltu tiekompleksi Sen sijaan esimerkiksi pyöräilyn osalta nojataan hyvinkin vanhoihin ja huonoihin käytäntöihin. Toisaalta kaupunkirakennelautakunnassa meille virkamiesten taholta kommentoitiin, että suunnitelma ei mene vielä niin tarkalle tasolle, että pyöräilyn suhteen tehtäisiin mitään lopullisia päätöksiä. Mene ja tiedä sitten, kyllä minusta pyöräilylle varattava tila tulisi näkyä suunnitelmassa ja olihan siinä joitakin parannuksia kuten kevyenliikenteenväylä radan viereen.
Suunnitelma kuitenkin hyväksyttiin lautakunnassa keskustelun ja virkamiesten perustelujen jälkeen ja se lähti kaupunginhallitukseen. Kaupunginhallitus päätti sitten palauttaa suunnitelmaan lautakuntaan "uudelleen suunniteltavaksi pyöräliikenteen osalta". Tässä kohtaa minulla oli suuria toiveita ja odotin hienoja ratkaisuja Jyväskylän keskustan pyöräilyyn. No, pääratkaisu oli nopeusrajoituksen laskeminen 30 km/h, mikä on tietenkin hyvä, koska se parantaa huomattavasti pyöräilijöiden turvallisuutta.
Ja mitäpä kaupunginhallitus sitten tekee, kun pyöräilyn edellytyksiä on parannettu pyydetysti. Se mitätöi tehdyn muutoksen ja nostaa nopeusrajoituksen! Aivan käsittämätöntä! Voi hyvänen aika, millaista touhua. Löytyykö sieltä ketään, joka ymmärtää nykyajan kaupunkikeskustaa? Mitä tästä jäi lopulta käteen? Turhaa työtä ja turhautumista monille ihmisille sekä aivan tarpeetonta rahankulua kaupungille. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon vaarallisempaa pyöräily on. Hallitus olisi aivan hyvin voinut hyväksyä ensimmäisen version.
Minä jään kuitenkin optimistina odottelemaan niitä luvattuja parannuksia pyöräilyolosuhteisiin, erityisesti kaupungin läpi kulkevaa reittiä Kilpisenkadulla.
Keskustan liikennesuunnitelma
- Hits: 4430