Yleiset
Tähän pitää heittää päivitys. Mielenkiintoisesti ELY:n sivuilta on kadonnut tuo meluselvitys. Sen sijaan vayla.fi:stä löytyy esimerkiksi Vaajakoski-Palokka alueen liikennemääriä. On aika mielenkiintoista, että Palokan suuntaan on kyllä saatu uusi moottoritie, mutta Vaajakosken suuntaan ei edes meluvallia, vaikka liikennemäärä Vaajakosken moottoritiellä on selvästi isompi. Täysin käsittämätöntä! Miksi kukaan Keski-Suomen tai erityisesti Jyväskylän kansanedustajista ei tartu asiaan?
Surullinen, ajankohtainen tilanne löytyy myös Väyläviraston sivuilta. Miksi Vaajakosken moottorien melu vain hiljaa hyväksytään?
--- --- ---
Vaajakosken moottoritien melu on häirinnyt alueen asukkaita jo liian pitkään. Alue on tunnistettu Jyväskylän pahimmaksi melualueeksi. Tien melualueesta on tehty tarvittavat tutkimukset ja suunnitelmat melun torjuntaan. Alueen maastomuodot vielä pahentavat melua ja vaikeuttavat sen torjuntaa.
Alueen asutus on pääosin moottoritietä vanhempaa. Mikäli tie rakennettaisiin nyt, siihen pitäisi tehdä, ja tehtäisiin, tarvittavat rakenteet melun pitämiseksi asetusten rajoissa. Tien rakentamisajankohta ei kuitenkaan ole peruste sille, että alueella pitäisi ikuisesti sietää melua.
Minä, kuten monet muutkin alueen asukkaat, olen loputtomasti puhunut asiasta ja yrittänyt tehdä sille jotain. Niinpä vaadin, että:
- Moottoritien nopeusrajoitus lasketaan välittömästi 60 km/h tasolle, jolloin melun määrä pienenee. Samalla myös päästöt vähenevät. Vaadin näin reipasta nopeuden laskua, jotta ongelma saa mahdollisimman laajan näkyvyyden. Erityisesti tien itäpään nopeusrajoitusta on syytä laskea nykyisestä 100 km/h.
- Jyskän koulun meluesteet on syytä korottaa suunnitelmassa olleeseen korkeuteen. Suuri osa melusta kulkeutuu tehdyn esteen yli. Lisäksi on hyvä istuttaa myös melua ja pölyä sitovaa kasvillisuutta. Kaupunki voisi sitten vähentää nämä kustannukset omasta osuudestaan tien meluntorjunnassa. Melun haitoista on jo riittävästi tutkimusaineistoa ja erityisen haitallista melu on lapsille.
- Jyväskylän on aloitettava ympäristömeludirektiivin mukainen melukartoitus nopealla aikataululla ja vaaditussa laajuudessa. Vaajakosken moottoritien osalta on ryhdyttävä meluntorjuntatoimiin ja kaupungin tulee painostaa ELY-keskusta toimimaan aktiivisesti asiassa..
Aiheeseen liittyviä kaavioita löytyy Jyväskylän nettisivuilta. Asian parantaminen on toki ELY-keskuksen vastuulla ja siellä ollaan hyvin hiljaisia asiasta sekä suhtauduttiin yhteydenottooni asian osalta huonosti.
- Hits: 9065
Laitetaan tää väkerrys ees tänne pyörimään, kun se kerran tuli tehtyä. Jos ette nää flashia, niin tässä on vaan kaks vaihtuvaa mainoskuvaa.
(Flash poistettu, tässä on enää kuva.)
Lisäksi muutama vaalikone, joihin olen vastannut (lista ei todellakaan ole täydellinen):
- Helsingin Sanomat
- Yle
- Ilta-Sanomat
- Keskisuomalainen, mutta tänne en onnistunut kaivamaan suoraa linkkiä
- Hits: 3222
Oma äänimääräni 376 oli pienoinen pettymys, mutta kyllä oli niin monta vastoinkäymistä tämän kampanjan aikana, että pitää olla noihinkin tyytyväinen.
KIITOS!
- Hits: 3072
Kustannukset:
- 350 € ehdokasmaksu
- 100 € kampaaja virallista vaalikuvaa varten
- 190 € Tekniikka & Talous lehden yhteismainos
- 220 € Lehtimainos
- 430 € verkkolehtimainos
- 85 € verkkomainonta
Tulot:
- 700 € TEKin (Tekniikan akateemiset) vaalituki
- 675 € omaa rahaa
- Hits: 2471